Uitgangspunten:
Met dit beleidsstuk geeft de Stichting Pleegwijzer aan hoe ze privacy gevoelige informatie verzameld en daarmee omgaat. Hierbij wordt uitgegaan van de eisen die de wet (AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming) hieraan stelt en de visie die de Stichting Pleegwijzer hierop heeft.
De Stichting Pleegwijzer is gehuisvest op de Gorechtkade 2, 9713 CA te Groningen en staat ingeschreven bij de KvK onder nr. 02093986. De Stichting is afhankelijk van subsidiegelden vanuit het RIGG te Groningen (Regionale inkoop gemeenten Groningen) en het accountteam Jeugdzorg Drenthe in Hoogeveen.
De Stichting wordt aangestuurd door een 4-hoofdig bestuur, en heeft twee beleidsmedewerkers die de dagelijkse activiteiten uitvoeren. Ze is bereikbaar via info@pleegwijzer.nl of via 06 – 22493016.
Het bestuur draagt de verantwoordelijkheid om toe te zien op de juiste uitvoering van dit privacy beleid door de beleidsmedewerkers.
Visie Stichting Pleegwijzer op Gegevensbescherming:
Als Stichting Pleegwijzer hebben we de missie om pleegouders in Drenthe en Groningen te verbinden, versterken en ondersteunen.
Bij het Ondersteunen (pleitbezorging) gaat het soms om kwetsbare en vertrouwelijke informatie die met ons gedeeld wordt over bepaalde casuïstiek. Hier wordt vertrouwelijk mee omgegaan, zoals later beschreven
Het verbindende aspect van onze Stichting richt zich op het in contact brengen van pleegouders onderling, hetzij via georganiseerde activiteiten, hetzij via informele netwerken. Hierbij is het delen van contactinformatie essentieel. Hieronder wordt beschreven hoe hiermee op een verantwoorde manier wordt omgegaan.
Algemeen stellen we dat gegevens die ons worden toevertrouwd niet met derden, buiten onze Stichting worden gedeeld, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene. Casuïstiek, vragen en andere inhoudelijke zaken worden geanonimiseerd gebruikt, tenzij de betrokkene hiervoor geen uitdrukkelijk geen toestemming geeft of juist geen bezwaar heeft met het openbaar maken van persoonsgegevens.
Privacyverklaring:
Persoonsgegevens die wij verwerken
De Stichting Pleegwijzer verwerkt persoonsgegevens over u doordat u gebruik maakt van onze diensten en/of omdat u deze gegevens aan ons verstrekt. Hieronder een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:
– Voor- en achternaam, Geslacht, Geboortedatum, Adresgegevens, Telefoonnummers, E-mail adressen, etc.
– Via Facebook worden profielen van volgers bekeken en gebruikt voor direct contact. Ook worden via besloten/afgeschermde groepen pleeggezinnen en hun kinderen met elkaar in contact gebracht zodat informatie uitgewisseld kan worden. Uitdrukkelijk vermelden wij hier dat wij niet verantwoordelijk zijn voor de informatie die via Facebook door gebruikers in die groepen wordt gedeeld, noch voor het gebruik van deze data door derden (Facebook).
Bijzondere persoonsgegevens en/of gevoelige persoonsgegevens
Naast gewone persoonsgegevens verwerken wij ook bijzondere persoonsgegevens over u wanneer u gebruik maakt van onze diensten en/of omdat u deze gegevens aan ons verstrekt. De volgende bijzondere persoonsgegevens worden gebruikt:
- bankrekening nummers, donateursbijdragen, gezinssamenstelling
Verwerkingsdoelen/ rechtmatige grondslag
De hierboven genoemde (bijzondere) persoonsgegevens worden verwerkt voor de volgende doelen: De Stichting Pleegwijzer verwerkt persoonsgegevens wanneer wij hier een wettelijke grondslag voor hebben. De wettelijke grondslagen zijn: toestemming, overeenkomst, wettelijke verplichting, vitaal belang, en publiekrechtelijk taak. De gegevens zullen worden gebruikt voor:
- Verzenden nieuwsbrief en/of reclame
- Telefonisch contact
- Informeren over wijzigingen van diensten
- Donateurschap: werven en contact houden met donateurs, innen van donateursbijdragen
- Etc.
Dit is noodzakelijk om op een correcte manier correspondentie en nieuwsbrieven te kunnen versturen.
Bewaartermijn
De verzamelde persoonsgegevens zullen niet langer bewaren dan strikt nodig is, of wettelijk geregeld is, om de doelen te realiseren waarvoor de gegevens zijn verzameld. Hiervoor hanteren wij per doel de volgende bewaartermijnen:
- Casuïstiek: schriftelijke vastlegging van casuïstiek/pleitbezorging wordt 5 jaar bewaard.
- Versturen van nieuwsbrieven, uitnodigingen etc. aan ons netwerk: Contactgegevens (naam, adres, e-mail, telefoon nr.) worden doorlopend bewaard en bijgewerkt in een adressenbestand. Op uw verzoek zullen we u op elk moment daarin inzicht geven, uw verzoek tot wijziging doorvoeren of uw gegevens verwijderen. Afmelden voor nieuwsbrieven kan via een link onderaan elke nieuwsbrief.
- Donateurschap: betaalgedrag van donateurs wordt gedurende 5 jaar gevolgd
Delen met derden
of om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Er zijn geen derden/organisaties die uw gegevens verwerken in onze opdracht.
Wel zullen we de volgende gegevens gebruiken en delen:
- Geanonimiseerde casuïstiek in de verslaglegging richting subsidieverstrekkers
- In individuele gevallen (pleitbezorging) worden uw gegevens, na uitdrukkelijke toestemming, gedeeld met betrokken instanties (pleegzorg instelling, Centrum voor jeugd en gezin, Jeugdbescherming Noord-Nederland) met als doel een bestaand meningsverschil/ knelpunt/probleem op te kunnen lossen.
- Aantallen van pleeggezinnen per woonplaats voor een pleegwijzerkaart
Beveiliging
Wij hebben als stichting passende maatregelen genomen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. Deze maatregelen zijn, binnen de beperkte mogelijkheden die wij als stichting hebben, vooral gericht op de gedragsmatige kant van gegevensbescherming. Zo worden er geen kopieën van adressenbestanden gemaild of via cloud applicaties gedeeld. De adressenbestanden zijn versleuteld met een wachtwoord om ongeoorloofd gebruik verder tegen te gaan.
De gegevensdragers van de Stichting zijn afdoende beveiligd met firewall en antivirus programmatuur om het gevaar van indringers te minimaliseren. Er wordt uitsluitend contact gemaakt met het internet via bekende en beveiligde netwerken.
De website wordt afdoende beveiligd. Voor de website is een https:// certificaat aanwezig en worden regelmatig updates gedaan om de laatste beveiligingsrisico’s op te lossen.
Uw rechten als betrokkene
U hebt het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Maak hiervoor een afspraak met onze beleidsmedewerkers om langs te komen. Het is belangrijk dat u zich kunt legitimeren en kunt aantonen dat de gegevens die u wilt inzien, corrigeren of verwijderen daadwerkelijk van u zijn. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien.
Cookies op onze website
Stichting Pleegwijzer gebruikt alleen technische en functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone. De cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en uw gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren. Daarnaast houden we het aantal bezoekers en het surfgedrag op onze site bij, zonder echter hieraan persoonsgegevens te koppelen. U kunt zich afmelden voor cookies door je internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van de browser verwijderen.
Contactgegevens en bezwaar:
Als u vragen heeft over deze privacyverklaring, neem dan contact op via info@pleegwijzer.nl. Een overzicht van alle verwerkingen van persoonsgegevens binnen de stichting kunt u vinden in het register van verwerkingen [link]. Natuurlijk helpen wij je graag verder als u klachten heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens. Mocht u er desondanks toch niet samen met ons uitkomen, dan heeft u op grond van de privacywetgeving ook het recht om een klacht in te dienen bij de privacytoezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens.